داشتن استراتژی در توسعه کسب و کار به شما کمک میکند که برنامه مناسب جهت رشد کسبوکار را ایجاد کنید. هر کسب و کار باید با توجه به نوع محصول و خدمات و مشتریان خود، استراتژیهای مناسب را پیدا کند. پس اصلا نمیتوان استراتژیهای ثابت را برای هر کسب و کار ایجاد کرد.
۱. شبکهسازی
افراد بر اساس روابطی که دارند، خریدهای خودشان را انجام میدهند. مثلاً بعضی ها برای خرید گوشی موبایل با دوستان یا آشنایان مشورت میکنند و نظر آنها تأثیر زیادی در خرید فرد دارد. شبکهسازی باعث میشود که مشتریان قبلی شما را به دیگران پیشنهاد کنند. در زمان حاضر ایجاد روابط خیلی راحتتر از قبل شده است ساده ترین آن از طریق شبکههای اجتماعی ایجاد می شود.
برخی کسب و کارها با اینفلوئنسرهای مطرح مرتبط با محصولات و خدمات خودشان ارتباط دارند تا مشتریان بیشتری جذب کنند.
۲. بازاریابی ارجاعی
یکی از ساده ترین روش ها برای جذب مشتری این است که از افراد مختلف برای تبلیغ محصولات و خدمات خود استفاده کنید. مثلاً برای هر فرد یک کد معرف در نظر بگیرید و هر شخص با این کد معرف خرید کرد، هدیهای برای صاحب کد اختصاص دهید.
بهتر است برای هر دو طرف ماجرا (دعوتکننده و دعوتشده) هدیه اختصاص دهید تا پیشنهاد دعوتکننده برای دیگران هم جذاب باشد.
۳. حمایت مالی و تبلیغات
با حمایت مالی از رویدادها و تبلیغات مستقیم، میتوانید برندتان را به تعداد زیادی از مشتریان معرفی کنید. ترکیب این روش با روشهایی مثل برگزاری رویدادهای آموزشی و کمپینهای تبلیغاتی، بازدهی آن را بیشتر خواهد نمود.
در حال حاضر تبلیغات سنتی بازدهی موردنظر را ندارند و بهتر است از تبلیغات آنلاین استفاده کنید. در تبلیغات آنلاین، امکان مدیریت بودجه تبلیغات وجود دارد و بر اساس هزینهای که در نظر میگیرید، تبلیغ شما به افراد بیشتری نمایش داده میشود.
۴. ارتباط مستقیم با مخاطبان
خیلی از کسب و کارها مدتهاست از تماس تلفنی، پیامک و ایمیل برای ترغیب مشتریان بالقوه به صورت مستقیم استفاده میکنند. در این روش، باید مشتریان بالقوه را با یک پیام جذاب هدف بگیرید و منتظر باشید پیشنهاد شما روی مخاطب تأثیر بگذارد.
زمانی که پیام شما به مخاطب می رسد بسیار مهم است تا بهترین اثر را داشته باشد.
همچنین پیام شما باید حاوی یک پیشنهاد جذاب باشد. مثلا میتوانید یک کد تخفیف یا پیشنهاد هدیه هم برای مخاطب ارسال کنید.
۵. بازاریابی محتوایی
بازاریابی محتوایی سابقه زمانی زیادی دارد. محتوایی که در سایت یا شبکههای اجتماعی تولید میکنید، تا مدت های زیادی که فکرش را هم نمیکنید برای شما مشتری جذب میکند. در محتوای مناسب باید تمام سؤالاتی که در ذهن مشتری وجود دارد، پاسخ دهید.
تولید محتوا باعث میشود افرادی که در موتورهای جستجو به دنبال محصول هستند، به سایت شما هدایت شده و با خدمات و محصولات شما آشنا شوند.
شبکههای اجتماعی هم تأثیر زیادی در خرید افراد دارند. باید با تولید محتوای هدفمند آنها، افراد را از خدمات و محصولاتتان آگاه کنید.
محتوا ۲۴ساعته برای شما مشتری جذب میکند. از بین انواع محتوا، محتوای ویدیویی نقش مهمتری در تصمیم خرید مشتریان دارد.
۶. ترکیب استراتژی ها
ترکیب استراتژیهای مختلف برای توسعه کسب و کارتان باعث میشود ضعفهای هر استراتژی پوشش داده شود. مثلاً ضعف استراتژی محتوایی این است که نتیجهگرفتن از آن به زمان زیادی احتیاج دارد. در ابتدای کار، محتوای شما بازدید زیادی ندارد و مشتری کمی از این طریق جذب میکنید.
اگر بازاریابی محتوایی را با تبلیغات ترکیب کنید، از همان ابتدا، افراد زیادی محتوای شما را میبینند و قطعاً مشتریانتان هم بیشتر میشود.
اعمال همزمان چندین استراتژی، ممکن است نتیجهٔ خوبی نداشته باشد. همچنین برای اینکه یک استراتژی نتیجه خوبی داشته باشد، باید آن را کامل و دقیق اجرا کنید. وقتی چند استراتژی را بهصورت همزمان شروع کنید، شاید هیچکدام را کامل اجرا نکنید. اجرای کامل یک استراتژی ساده، بسیار مهمتر از اجرای ناقص استراتژیهای متعدد است.
در نظر داشته باشید برای نتیجه گیری مناسب بهتر است اجرا و نظارت روی این استراتژیها برعهدهٔ مشاوره و کارشناس توسعه کسب و کار باشد.
سرمایه گذاری خوب، فردای بهتر …